Om skolan

Höga Kusten Teoretiska Gymnasium i Örnsköldsvik

Vi tror på en öppen skola

Vi är det snabbfotade, lösningsorienterade och elevnära alternativet. Vi tror på klassisk lärarledd undervisning, samtidigt som vi tar dig från den traditionella skolmiljön till ett företagskomplex mitt i stan.

På alla våra program erbjuds du dessutom möjlighet att engagera dig i projekt på hemmaplan eller ute i världen. Vi har länge samarbetat med Ung Företagsamhet och Erasmus och tar nu nästa steg i dessa samarbeten. Utbildning måste vara förankrad i livet utanför skolan och i världen utanför vår stad. Utbildning är mer än dig och ditt provschema – det är att vidga perspektiven och inse att just du kan göra skillnad.

Höga Kusten Teoretiska Gymnasium i Örnsköldsvik startade hösten 2018, men skolan har dock funnits i över 10 år under ett annat namn. Huvudman för skolan är Honesta Skolutveckling AB, som även är huvudman för våra systerskolor Storsjögymnasiet i Östersund och Guldstadsgymnasiet i Skellefteå.

Vi är extra bra på

• Att ta hand om varandra och ha roligt tillsammans.
  • Att genom erfarna och engagerade lärare stötta dig i dina studier.
  • Att rusta dig för vidare studier på högskola och universitet.
  • Lunch. Vi äter på restaurang.
  • Det här med läget. Centralt vid strandkajen, resecentrum och stadsbiblioteket. Fräscha lokaler.
  • Personlig utveckling.
  • Happenings så som kick off i åk 1, vännerdagar, Nobelmiddag och Pi-dagen.
  • Friluftsliv. Vi tar dig ut i världsarvet.
  • Att engagera elever. Genom elevråd, vännerråd, matråd, Skol IF och festkommitté har våra elever inflytande över sin utbildning.
  • Kunskap och studiero. Vi både utmanar och vägleder dig.

Här får du vänner för livet och lärare utöver det vanliga. Vi gör det tillsammans.

Peter Hållander