På Höga Kusten teoretiska gymnasium arbetar vi med konceptet UF-företagande. Det innebär att du som elev hos oss får starta, driva och avveckla ett UF-företag under ett års tid.

UF-företag driver du som går på ekonomiprogrammet och samhällsprogrammet – tillsammans med några andra klasskamrater ska ni komma på en affärsidé att förverkliga och sälja. Skolan står för stabil stöttning, och pengarna ni tjänar får ni självklart behålla själva. Fördelarna med företagande på skoltid är många: skönt med en kreativ kurs i all teori, roligt med möjlighet att tjäna pengar under skoltid, UF-företagandet går att slå ihop med gymnasiearbetet och sist men inte minst – de som drivit UF-företag får i framtiden mer framgångsrika karriärer. Det händer något med initiativförmågan och självförtroendet under UF-året, med andra ord!

UF på samhällsprogrammet är en nyhet läsår 21/22, då vi väljer att satsa på socialt företagande – något som verkligen ligger i tiden.

Vill du veta mer om konceptet kan du läsa vidare på Ung Företagsamhets hemsida.